Jobsamtalen - bliv klar

Når du først er blevet indkaldt til en samtale, er du allerede et skridt nærmere jobbet og skal igang med at forberede dig på at gennemføre samtalen.

Brug god tid på at forberede dig på samtalen. På den måde kan du sætte dig op til mødet med din potentielt kommende arbejdsgiver og bevare roen, når du skal gennemføre samtalen.

Før samtalen

Formålet med jobsamtalen er, at du sammen med arbejdsgiveren skal finde ud af, om du matcher jobbet, og om jobbet passer dig. Det er altså også din mulighed for at finde ud af, om det er et job, du vil trives i. Vær opmærksom på, at et arbejde, som måske ikke er dit ønskejob, kan være et skridt på vejen mod ønskejobbet.

Det kan du forberede dig på inden samtalen

Gå på nettet og læs om arbejdspladsen, fx kan du finde information om, hvad arbejdsstedets mål og visioner er, hvilke metoder de arbejder efter mv. Hvis du har sendt en skriftlig ansøgning, har du allerede sat dig ind i forholdene på arbejdspladsen, men så kan du genopfriske det.

Hvis du kender nogen, der arbejder samme sted, er det en god idé at spørge vedkommende om arbejdspladsen. Hvordan er kollegerne, ledelsen og fx en almindelig arbejdsdag.

Forbered dig på at fortælle om dig selv

  • Hvordan er du som kollega?
  • Hvad lægger du vægt på i forhold til samarbejde?
  • Hvad er dine stærke sider rent fagligt og personligt - og hvad er dine udfordringer? (Det er vigtigt, du er opmærksom på, hvordan du mestre dine udfordringer eller udviklingsområder. Er du fx usikker, når du skal tale i større forsamlinger, så tackler du det måske ved at forberede dig godt inden.)
  • Har du ”huller” i dit CV, skal du være forberedt på at gøre rede for dem.
  • Hvad kan du bidrage med?

Husk at din præsentation selv skal være skarp og så kort, at den i princippet kunne nås på en elevatortur. Læs mere om den gode elevatortale

Du ved sikkert selv, hvad dine forcer er. Ellers kan det være en god idé at spørge din familie og venner, hvordan de opfatter dig.

Sæt dig i arbejdsgiverens sted - hvad ville du spørge en ansøger om

  • Hvorfor læser du til fysioterapeut?
  • Er du god til teamarbejde?
  • Kan du arbejde selvstændigt?
  • Hvordan tackler du konflikter?

Skriv et par spørgsmål ned og tag dem med til samtalen. Det kan fx være: hvem skal være min chef, hvem skal jeg hovedsageligt samarbejde med mv.

Samtalen

Mød veludhvilet og velforberedt til samtalen. Sørg for at fremtræde, sådan som du ønsker at blive opfattet. Påklædning og kropssprog sender signaler, og det er vigtige faktorer at være opmærksom på. Men først og fremmest skal du være dig selv.

Tøv ikke med at fortælle om dine kompetencer. Det er meget vigtigt, at du får fortalt, hvad du kan bidrage med. Derfor er det godt at have forberedt, hvordan du vil komme med eksempler på dine kompetencer. Ansættelsesudvalget kender dig ikke i forvejen, så du er nødt til selv at gøre rede for, hvorfor din profil matcher jobbet.

Vær opmærksom på alle i ansættelsesudvalget undervejs og prøv at få øjenkontakt hele vejen rundt om bordet i løbet af samtalen. Hvis du er meget nervøs, kan det lette presset, hvis du fx siger: ”Jeg er nervøs, fordi jeg har ikke så meget erfaring med at gå til jobsamtale.” Tag gerne papir og kuglepen med, så du kan skrive ned undervejs, hvis der er noget, du vil vide mere om.

Du kan også spørge, hvor mange der er indkaldt til samtale, og om hvornår du kan forvente at høre fra arbejdsgiveren. Hvis du stadig er interesseret i jobbet, er det også en god idé at give udtryk for det.

Efter samtalen

Hvis du ikke får jobbet, kan du vælge at ringe til arbejdsgiveren og høre, hvad hun eller han har lagt vægt på hos den person, som blev ansat. Det kan give dig inspiration til din fremtidige jobsøgning.

Får du ikke jobbet, skyldes det med stor sandsynlighed, at arbejdsgiveren har fundet en profil, der passer endnu bedre til jobbet end dig på netop det tidspunkt. Der kan også være flere, der passer godt til stillingen, men kun én person får tilbudt jobbet. 

Det er helt almindeligt at få nogle afslag, og du kan vælge at se det som læring, der kan bringe dig videre.